zondag 15 december 2013

Instagram en Facebook verliezen actieve gebruikers

Deze titel laat een heus doemscenario vermoeden, maar dat zal niet het geval zijn.
Het is al van een tijd geleden ( Januari 2013 ), en laat zien hoe fluctueel de gebruikers zijn van
sociale netwerksites.

Reden voor de duik van Instagram gebruikers was de plotse aankondiging van Instagram dat de foto's
die verdeeld werden door de gebruikers, mochten doorverkocht worden aan derden. 
Dit veroorzaakte een storm van protest, waarna de helft (!) er de brui aan gaf.
(Ik vermoed dat veel van die foto's vaak "speciaal" getint zijn op Instagram). 
Lesson learnt, al snel werd dit voorstel verworpen en kon men weer verder foto's naar elkaar sturen die na 10 sec verwijderd worden. Momenteel is Instagram weer helemaal in de stijgende lijn.

Voor Facebook was het een totaal andere oorzaak voor zijn dalend aantal gebruikers, dat zelfs een
speciale naam heeft gekregen : Facebookmoeheid.

Facebookmoeheid is het fenomeen dat wanneer een gebruiker teveel Facebookvrienden heeft, hij minder zin heeft om nieuwe statusupdates te plaatsen. Dit kan zelfs evolueren tot het volledig stopzetten van activiteiten op Facebook. Dit komt mij eerder bekend voor. Ikzelf was ook fervent gebruiker van dé sociale netwerksite en poste geregeld nieuws over wat ik juist had gedaan. Nu ik rond 500 vrienden heb, is de zin groot om te snoeien in het vriendenaanbod. Het is tevens maanden geleden dat ikzelf nog iets gepost heb.

Maar echt Facebook verlaten is nog niet bij mij opgekomen. En dat zal bij vele andere mensen ook zo zijn. Dit is nu eenmaal een enorm handig platform om samen evenementen te plannen of af te spreken, en om foto's van festivals of het dagelijkse leven op te posten. Je blijft mee met het dagelijkse nieuws en kan zo een praatje aanslaan met je beste vrienden. De gebruikers die toen Facebook verlieten, zullen volgens mij meer gelegenheidsgebruikers geweest zijn, die meekwamen op de massahysterie toen dit hip en trendy was.

Het artikel van Clickx had op bepaalde punten gelijk, maar zijn voorspelling dat deze trend funest kon zijn voor Instagram of Facebook was er toch mooi naast gegrepen. Instagram bloeit als nooit tevoren en Facebook heeft nu een stabiele basis aan gebruikers. Er zullen gegarandeerd nog negatieve en positieve trends komen voor beide, maar dat zullen zij nog lange tijd kunnen volhouden.

De op Facebook

Aangezien we toch over Facebook bezig waren, wil ik dit nieuwtje nog kort bespreken. Men heeft dus aangekondigd dat vanaf nu je niet meer alleen "vind ik leuk" kan aanklikken bij een status of foto maar ook het omgekeerde. Hierbij komen ze tegemoet aan statussen zoals bv.
-" oh ik ben zo ziek"
- de sterfte van een familielid/bekende persoon
- stress voor examens etc.

Ok, ik begrijp dat de makers hierop willen ingaan, waarschijnlijk is hier een grote vraag naar. Maar is het echt nodig ? Op zich vind ik dat bij een status die over minder nieuws gaat je een kleine comment schrijft, ipv gewoon op een knop te duwen. En ik zie ook alweer pesterijen ontstaan als deze knop misbruikt wordt.. 
Zoals men wijs in het Frans zegt : "On verra..."

Bron:
http://www.clickx.be/nieuws/146878/instagram-en-facebook-verliezen-actieve-gebruikers/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten